Zarządzanie
wrzesień 2024
Zarządzanie jakością zgodnie z wymaganiami ISO 9001 oparte jest na cyklu PDCA umożliwiającym systematyczne podejście do planowania, realizacji, monitorowania i doskonalenia działań w organizacji. Plan to podstawa całego cyklu. Z tego powodu, planując zarządzania jakością w organizacji, warto skorzystać z dobrych praktyk dotyczących planów jakości, czy też planowania jakości w projektach zawartych w normach ISO 10005 i ISO 10006.
Cykl PDCA, zwany również cyklem Deminga, to podstawowe narzędzie stosowane w zarządzaniu jakością. Składa się z on czterech etapów:
Cykl PDCA to nieustanny procesem zapewniający organizacjom stałe doskonalenia swoich działań i zapewnienia wymaganej jakości produktów lub usług.
Norma ISO 10005:2018 dostarcza wytycznych dotyczących opracowywania, przeglądu, akceptacji, wdrażania i monitorowania planów jakości. Plan jakości to dokument określający, w jaki sposób cele jakościowe zostaną osiągnięte w ramach danego projektu, procesu, produktu lub kontraktu. Zapewnia on powiązanie określonych wymagań z metodami pracy i praktykami. Korzyści płynące z ustanowienia planu jakości obejmują m.in. zwiększenie pewności, że:
Wytyczne zawarte w ISO 10005 opisują dobre praktyki odnoszące się do opracowania, wdrożenia, monitorowania i doskonalenia planu jakości.
ISO 10006:2017 dotyczy zarządzania jakością w projektach. Zawiera ona zalecenia i praktyki pomagające zapewnić, że wymagania jakościowe zostaną spełnione na każdym etapie realizacji projektu. Zarzadzanie jakością w projektach obejmuje:
Do kluczowych elementów normy ISO 10006 należą:
Wskazówki zawarte w tym dokumencie są uniwersalne i donoszą się do różnych projektów od małych do dużych, od prostych do złożonych, od indywidualnego projektu po portfel projektów.
Obie normy są zgodne z podejściem PDCA, co umożliwia skuteczne i efektywne zarządzanie jakością w kontekście zarówno planów jakości, jak i projektów.
Oto jak cykl ISO 10005 i ISO 10006 można powiązać z cyklem PDCA:
Zarządzanie jakością oparte na cyklu PDCA to ciągłe doskonalenie procesów. Kluczowym elementem całego cyklu planowanie a błędy popełnione na tym etapie generują problemy, straty, koszty i niezadowolenie klientów. Normy ISO 10005 i ISO 10006 dostarczają szczegółowych wytycznych i dobrych praktyk, które mogą pomóc organizacjom w planowaniu i zarządzaniu jakością zarówno w kontekście planów jakości, jak i projektów. Dzięki temu organizacje mogą systematycznie podnosić jakość swoich produktów i usług, co przekłada się na zadowolenie klientów i długoterminowy sukces.
Qui non próficit, déficit!
Wspieram ludzi i organizacje w znajdywaniu odpowiedzi na pytanie: "Co zrobić, żeby swoje zrobić, zarobić i się nie narobić.”
Znajdziesz mnie na Linkedin.com