Zarządzanie

sierpień 2022

Projekt ISO 9001 – co zrobić by odnieść sukces we wdrożeniu systemu zarządzania jakością w małej firmie

Prowadzenie biznesu to nie tylko pieniądze i podatki

Czy macie wdrożone ISO 9001?

Tak postawione pytanie przez klienta, może pojawić się w życiu każdej firmy. Nawet firmy małej kilkunastoosobowej czy też kilkudziesięcioosobowej. W jednym przypadku pytanie zostanie postawione bezpośrednio osobie zarządzającej małą firmą w innym zaś znajdzie się w ankiecie dostawcy.

Ale jak to?

Przecież do tej pory wszystko było dobrze. Jesteśmy małą firmą, prawie wszystkie decyzje podejmuje właściciel i to głównie on się kontaktuje z klientem. Nasz produkt jest mało skomplikowany, nikt nie zgłaszał w tej kwestii poważnych reklamacji.

Skąd wymaganie byśmy „mieli” ISO?

Otóż w ramach rozwoju nawet małej firmy i jej funkcjonowania w łańcuchu dostaw produktów czy też świadczonych usług, może się okazać, iż zaczynamy mieć określony wpływ na naszego klienta. Klient oczekuje z naszej strony zdolności do stałego dostarczania produktów spełniających jego wymagania, a także mające zastosowanie wymagania prawne i inne. Klient chcąc rozwijać współpracę z naszą firmą, oczekuje po prostu pewnego poziomu bezpieczeństwa. Nie zostaje nam nic innego jak zabrać się za to ISO.

Wobec czego wyznaczamy CIEBIE – to Ty wdrożysz nam ISO!

Brzmi znajomo? Może stoisz przed takim właśnie wyzwaniem lub jesteś w trakcie działań i szukasz rozwiązań. Wdrożenie systemu zarządzania jakością zgodnego z wymaganiami normy ISO 9001 jest projektem interdyscyplinarnym, czyli takim w którym powinny wziąć udział osoby realizujące w firmie różne obowiązki, czynności jak np. zakupy, magazynowanie, produkcję, realizację usług, czy też sprzedaż. Ważnym jest by dobrać osoby, które będą współpracować i wspierać Ciebie we wdrożeniu, czyli pomogą zrealizować cel – jakim jest uzyskanie certyfikatu systemu zarządzania jakością.

Zanim poznasz kroki prowadzące Cię w projekcie i główne czynniki sukcesu, warto zapoznać się z często występującymi ograniczeniami specyficznymi dla małych firm. Ograniczenia te w pewnych warunkach mogą wpłynąć na skuteczność systemu zarządzania, a czasem wręcz uniemożliwić pełne wdrożenie.

Znaczące uwarunkowania w funkcjonowaniu małych organizacji:

  • Ograniczoność wiedzy w zakresie zasad funkcjonowania firmy.
  • Przeważającym celem jest działanie na rzecz jednego klienta, pozostali klienci to zdecydowana mniejszość w przychodach firmy.
  • W sytuacji ukierunkowania na jednego klienta, brak czujności i analizy kontekstu (wymagania prawne i normy) – znaczenie mają głównie wymagania klienta, pozostałe realizuje się w razie niezbędnej konieczności.
  • Główny cel firmy to przychód / wynik finansowy.
  • Brak skupienia na przebiegu procesu – bazuje się na efektach końcowych. Brak pełnej wiedzy i informacji o rozliczalności zleceń (produktywność, struktura kosztów jakości i inne).
  • Nie funkcjonuje jasny podział odpowiedzialności i funkcji, działania są realizowane na polecenie szefa. (zakupy realizowane są przez wszystkich, którzy mają taką potrzebę).
  • Wszyscy mają dostęp do wszystkich informacji jak np. wymagania klientów, zamówienia, projekty, dokumentacja czy korespondencja e-mail.
  • Stosowanie formalnych wymagań dla zakupów nie jest normą postępowania. Często zakupy opierają się głównie (tylko) na relacjach z dostawcami.
  • Procesy pomocnicze działające w firmie jak infrastruktura, kompetencje, IT, transport, nie są planowane, lecz oparte o działania ad-hoc.
  • Monitorowanie i mierzalność działań firmy oparta jest na wyniku finansowym i bazuje na poczuciu braku formalnych reklamacji.
  • Optymalizacja działań / procesów nie jest intencją działań firmy. Potrzeba ta pojawia się ewentualnie w przypadku trudności operacyjnych / finansowych, czy też w sytuacjach kryzysowych i oparta jest na akcyjności.

Powyższe zagadnienia, nawet jeśli występują w firmie to nie determinują porażki wdrożenia. Poprzez działania projektu, jesteśmy w stanie przekuć je na sukces działań. Za kluczowe czynniki sukcesu można uznać:

  • Podejście projektowe i właściwe zarządzanie projektem, a przede wszystkim rzetelne opracowanie założeń projektu.
  • Zapewnienie pracownikom wiedzy o systemie zarządzania jakością i celu wdrożenia.
  • Podzielenie działań na etapy, których wykonanie jest możliwe do rozliczenia i oceny skuteczności.
  • Nastawienie na cele i efekty, a nie na działania w wdrożeniu.
  • Angażowanie osób we wdrożenie – ukierunkowanie na prace zespołową.
  • Wykorzystanie istniejących mocnych stron firmy – nie tworzyć nowych bytów systemowych i nie psuć tego co dobrze działa.
  • Oparcie systemu zarządzania jakością na prostych narzędziach i metodach – dostosowanych do poziomu organizacji.
  • Spojrzenie całościowe na system i jego rolę w firmie a nie na pojedyncze elementy normy.
  • Ciągłe monitorowanie projektu i komunikacja z właścicielami firmy / osobami decyzyjnymi / osobami zarządzającymi firmą.

To tylko tyle, ale i aż tyle.

Ale przyjmij dwa istotne założenia:

  1. Wdrożenie systemu zarządzania jakością i jego certyfikacja to początek drogi. Warto znać zasady funkcjonowania systemu na kolejnych etapach jego dojrzałości. Prawdopodobnie system tuż po jego wdrożeniu i certyfikacji nie jest dojrzały, czeka więc nas doskonalenie.
  2. Nie zakładaj, że wszystko Ci wyjdzie idealnie. Jeżeli do tej pory nie realizowaliście w firmie podejścia opartego na projektach, czeka cię odkrywanie ważności działań opartych na cyklu PDCA. Ma on również zastosowanie w przygotowaniu do projektu.

Brzmi skomplikowanie? Ma tak prawo być. Na wstępnych etapach wdrożenia, bez znajomości terminologii zawartej w normach przy jednoczesnym braku doświadczenia, możesz napotkać sporo przeszkód, Pewne jest jedno - wszyscy będziemy musieli się w jakimś stopniu zmienić, by przyjąć „punkt widzenia” normy i zacząć zmieniać nasze podejście do jakości. I możemy do tego wykorzystać dobre praktyki i zasady spisane w normie. Otóż nadal obowiązują np. zasady zarządzania jakością (co prawda w nowelizacji z roku 2015 sprowadzone do siedmiu pozycji, ale zawsze):

  • Orientacja na klienta
  • Przywództwo
  • Zaangażowanie ludzi
  • Podejście procesowe
  • Doskonalenie
  • Podejmowanie decyzji oparte na dowodach
  • Zarządzanie relacjami

Pewnie dzisiaj relacje pomiędzy powyższymi zasadami jak i ich ranga, dla każdej organizacji mają różne znaczenie ze względu na inną sytuację, branżę czy sektor, w którym działa.

Działaj

Powiesz pewnie - no tak, ziemia się pali pod nogami, wdrożenie trzeba zrobić szybko, a ten o zasadach. Jak i co z tym mam teraz zrobić?

Zatrzymać się

Tak, na chwilę zatrzymać organizację. Chwilę, która wystarczy na rzetelną analizę kontekstu by uzyskać wiedzę jakie ryzyka i szanse mogą z niego wynikać dla podejmowanych działań i procesów. Oszacować zasoby i opracować scenariusze działań, które będą realizować cele w krótkiej perspektywie i perspektywie długoterminowej. Opatrzyć je niezbędnymi wskaźnikami i monitorować. Komunikować i reagować na informacje. Zadbać o rejestrowanie informacji, będących podstawą do szybkiego i jak najbardziej trafnego podejmowania decyzji. Podejść do wdrożenia metodycznie, wykorzystując powyższe wskazówki w artykule, ale i podejmując kroki takie jak:

  • Szkolenie ISO 9001 – zapewnij wiedzę pracownikom i sobie.
  • Zastanów się kto w firmie ma odpowiednią wiedzę o realizowanych działaniach w firmie i jak może Cię wesprzeć przy opracowaniu planu wdrożenia i we wdrożeniu.
  • Opracuj założenia projektowe jak start do realizacji projektu.
  • Zaplanuj pracę nad projektem w etapach.
  • Zakomunikuj osobom zaangażowanym co, kiedy i jak będziecie robić.
  • Forma zatwierdzenia wyniku działań – zastanów się jak zmierzysz postęp w projekcie i osiągane efekty.
  • Monitoruj działania w projekcie.
  • Audity wewnętrzne – potrzeba ich wykonania wynika z normy, ale to Tobie posłużą informacją czy założenia projektowe są realizowane i czy system osiąga kolejne stopnie zgodności z normę ISO 9001.
  • Przegląd zarządzania – podsumowanie całości wdrożenia, wynik oceny zgodności systemu z wymaganiami normy i decyzja szefostwa czy to spełnia ich oczekiwania.
  • Decyzja o poddaniu się certyfikacji i przejście procesu certyfikacji.

i… możesz cieszyć się certyfikatem Twojego Systemu Zarządzania Jakością.


Powrót do spisu artykułów
Michał Kubista

Michał Kubista

Qbista Consulting

Masz pytania, chcesz się podzielić swoją opinią? Zapraszam do kontaktu.

michal@isoztego.pl

Chcesz być na bieżąco z nowymi wpisami na blogu?