Zarządzanie
sierpień 2022
Czy macie wdrożone ISO 9001?
Tak postawione pytanie przez klienta, może pojawić się w życiu każdej firmy. Nawet firmy małej kilkunastoosobowej czy też kilkudziesięcioosobowej. W jednym przypadku pytanie zostanie postawione bezpośrednio osobie zarządzającej małą firmą w innym zaś znajdzie się w ankiecie dostawcy.
Ale jak to?
Przecież do tej pory wszystko było dobrze. Jesteśmy małą firmą, prawie wszystkie decyzje podejmuje właściciel i to głównie on się kontaktuje z klientem. Nasz produkt jest mało skomplikowany, nikt nie zgłaszał w tej kwestii poważnych reklamacji.
Skąd wymaganie byśmy „mieli” ISO?
Otóż w ramach rozwoju nawet małej firmy i jej funkcjonowania w łańcuchu dostaw produktów czy też świadczonych usług, może się okazać, iż zaczynamy mieć określony wpływ na naszego klienta. Klient oczekuje z naszej strony zdolności do stałego dostarczania produktów spełniających jego wymagania, a także mające zastosowanie wymagania prawne i inne. Klient chcąc rozwijać współpracę z naszą firmą, oczekuje po prostu pewnego poziomu bezpieczeństwa. Nie zostaje nam nic innego jak zabrać się za to ISO.
Wobec czego wyznaczamy CIEBIE – to Ty wdrożysz nam ISO!
Brzmi znajomo? Może stoisz przed takim właśnie wyzwaniem lub jesteś w trakcie działań i szukasz rozwiązań. Wdrożenie systemu zarządzania jakością zgodnego z wymaganiami normy ISO 9001 jest projektem interdyscyplinarnym, czyli takim w którym powinny wziąć udział osoby realizujące w firmie różne obowiązki, czynności jak np. zakupy, magazynowanie, produkcję, realizację usług, czy też sprzedaż. Ważnym jest by dobrać osoby, które będą współpracować i wspierać Ciebie we wdrożeniu, czyli pomogą zrealizować cel – jakim jest uzyskanie certyfikatu systemu zarządzania jakością.
Zanim poznasz kroki prowadzące Cię w projekcie i główne czynniki sukcesu, warto zapoznać się z często występującymi ograniczeniami specyficznymi dla małych firm. Ograniczenia te w pewnych warunkach mogą wpłynąć na skuteczność systemu zarządzania, a czasem wręcz uniemożliwić pełne wdrożenie.
Znaczące uwarunkowania w funkcjonowaniu małych organizacji:
Powyższe zagadnienia, nawet jeśli występują w firmie to nie determinują porażki wdrożenia. Poprzez działania projektu, jesteśmy w stanie przekuć je na sukces działań. Za kluczowe czynniki sukcesu można uznać:
To tylko tyle, ale i aż tyle.
Ale przyjmij dwa istotne założenia:
Brzmi skomplikowanie? Ma tak prawo być. Na wstępnych etapach wdrożenia, bez znajomości terminologii zawartej w normach przy jednoczesnym braku doświadczenia, możesz napotkać sporo przeszkód, Pewne jest jedno - wszyscy będziemy musieli się w jakimś stopniu zmienić, by przyjąć „punkt widzenia” normy i zacząć zmieniać nasze podejście do jakości. I możemy do tego wykorzystać dobre praktyki i zasady spisane w normie. Otóż nadal obowiązują np. zasady zarządzania jakością (co prawda w nowelizacji z roku 2015 sprowadzone do siedmiu pozycji, ale zawsze):
Pewnie dzisiaj relacje pomiędzy powyższymi zasadami jak i ich ranga, dla każdej organizacji mają różne znaczenie ze względu na inną sytuację, branżę czy sektor, w którym działa.
Powiesz pewnie - no tak, ziemia się pali pod nogami, wdrożenie trzeba zrobić szybko, a ten o zasadach. Jak i co z tym mam teraz zrobić?
Tak, na chwilę zatrzymać organizację. Chwilę, która wystarczy na rzetelną analizę kontekstu by uzyskać wiedzę jakie ryzyka i szanse mogą z niego wynikać dla podejmowanych działań i procesów. Oszacować zasoby i opracować scenariusze działań, które będą realizować cele w krótkiej perspektywie i perspektywie długoterminowej. Opatrzyć je niezbędnymi wskaźnikami i monitorować. Komunikować i reagować na informacje. Zadbać o rejestrowanie informacji, będących podstawą do szybkiego i jak najbardziej trafnego podejmowania decyzji. Podejść do wdrożenia metodycznie, wykorzystując powyższe wskazówki w artykule, ale i podejmując kroki takie jak:
i… możesz cieszyć się certyfikatem Twojego Systemu Zarządzania Jakością.
Qbista Consulting
Masz pytania, chcesz się podzielić swoją opinią? Zapraszam do kontaktu.
michal@isoztego.pl